Candle With Light
[adinserter block="1"]

יום השואה

0
(0)

תגיות:

אין תגיות.

זמן הפעולה: שעה

מטרות הפעולה:

להעביר תוכן על יום השואה בצורה מעניינת

תוכן הפעולה

פעולת יום השואה🕯️

 

התכנסות-10 דקות

משחק פתיחה: (10 דקות)

המדריך ינהל דיון עם החניכים וישאל אותם כל מיני שאלות על השואה בשביל לבדוק מה הם יודעים על השואה וכדי להרחיב את הידע שלהם על השואה

שאלות לדיון:

מה קורה היום? מה מיוחד ביום הזה?
2 את מי אנחנו מנציחים היום?
3 למישהו יש קרוב שהוא ניצול שואה ורוצה לספר את הסיפור שלו?
4 לשם מה נועד הטלאי הצהוב?
5 מהו גטו? 
6 אילו קהילות נוספות נרצחו בשואה?
7 היכן התרחשה השואה?

תשובות:

2 היום אנחנו זוכרים את כל מי שנספה בשואה, יהודים, חסידי אומות עולם וקהילות נוספות.
4 הטלאי הצהוב היה אות שהיהודים נאלצו לשאת על בגדיהם בתקופת השלטון הנאצי כדי לאפשר זיהוי קל ומהיק שלהם בכל מקום ובכל שעה.
5 השתמשו הנאצים במונח “גטו”, כחלק ממדיניות התעמולה וההטעיה, וקראו בשם זה רחובות ורבעים מגודרים, שבהן רוכזו יהודי הסביבה.
6 הומוסקסואלים, צוענים, גרמנים בעלי מוגבלויות ופגועי נפש, אזרחים פולנים ושבויי מלחמה מברית המועצות.
7 השואה התרחשה במזרח אירופה אך הגיעה גם לאזור יוון ולאפריקה.

 

מתודה 1: (10 דקות)

כל חניך יכתוב על דף את סדר יומו מהבוקר ועד שהוא הולך לישון. לאחר שכל החניכים יסיימו נקריא להם קטע על יומו של ילד בגטו , החניכים יראו את ההבדל העצום בין סדר היום שלהם לבין הגטו .

סדר יומו של ילד בגטו :

“עברנו לגטו שהוקם בעיר סטניסלבוב. הכי חשוב היה למצוא עבודה. מי שעבד קיבל אוכל. דודי, היה רפד ידוע בעיר, והגרמנים לקחו אותו לעבוד בריפוד ובתפירת וילונות לבית מלון שנבנה מחוץ לגטו. לאחר כמה ימי עבודה אמר דודי לממונה הגרמני על העבודה, שיש ילד יהודי שתמיד עזר לו בעבודתו וכדאי שיעבוד איתו. הוא התכוון אליי… בכל בוקר, בשעה 04:00, יצאנו קבוצה של חמישים יהודים לעבודה בצד הארי. הלכנו ברגל עד הצד השני של העיר. חברי הקבוצה היו נותנים לי תכשיטים או חפצי ערך קטנים, ואני הייתי מתחמק מן העבודה ומחליף את חפצי הערך במעט תפוחי אדמה וירקות. בעבורם זו הייתה התקווה היחידה להשיג מזון נוסף לבני משפחותיהם בגטו. אני קיבלתי חלק קטן מה”תוצרת” שהבאתי ונתתי אותו לבני ביתי. אסור היה לאיש לעזוב את מקום העבודה. חיילים גרמנים שמרו על מבואות הבניין. נהגתי לחמוק לרחוב מבעד פתח שמצאתי במרתף הבית ודרכו חזרתי עם המזון (…)”

 

מתודה 2: ( 15 דקות)

החניכים יקבלו סיטואציות שנתקלו בהם על בסיס יומיומי אנשים בגטו , החניכים יצטרכו להגיד מה הם היו עושים בסיטואציה כזאת

סיטואציות –

א) אסיר בגטו גילה כי שכנו לצריף מתכנן בריחה . הוא יודע כי אם שכנו ייתפס יוטל על כל הצריף עונש מוות באופן קולקטיבי . האסיר מנסה להזהיר את שכנו ולשכנע אותו לא לברוח אך שכנו לא מוותר . מה הייתם עושים?

ג)אתם יודעים שבגטו שלכם יוצאים למרד ומבקשים מכם להצטרף – כי חשוב שיהיו כמה שיותר אנשים . הייתם מצטרפים ?

ד) אחד מהחברים שלך בגטו לא קיבל אוכל ולך יש רק פרוסת לחם אחת שנשארה לך לכל היום האם היית נותן לו אותה?

 

מתודה3: (15 דקות)

המדריך יפרוס על הרצפה סדין וישחק עם החניכים ים יבשה הסדין יהיה הים והרצפה תהיה יבשה לאחר כמה פעמים המדריך יקפל את הסדין לחצי והם ימשיכו לשחק וכך עוד ועוד עד שלחניכים לא יהיה מקום על הסדין והם לא יוכלו לעמוד עליו.

לאחר המשחק המדריך יסביר שכך הרגישו היהודים בשואה כאשר הגרמנים שמו אותם בגטאות. הגרמנים לקחו להם את הבתים החרימו את הרכוש שלהם ושמו אותם בבידוד בשכונות קטנות עם כמות אנשים גדולה מאוד והיהודים חיו שם בצפיפות

 

 

מתודה 5: טלפון שבור (15 דקות)

המדריך יקח מתנדב אחד ויספר לו סיפור עם כל מיני פרטים על החניך לזכור כמה שיותר פרטים ולספר אותו לחניך אחריו כך עד שנגמרים החניכים כאשר הסיפור הגיע לחניך האחרון הוא יספר את הסיפור בקול ואז נשווה בין הסיפור המקורי למה שהחניך סיפר ונראה שיש הרבה הבדלים בינהם

סיפור:

לפני חמישה שבועות הייתי במכולת וקניתי שמפו, חלב, קמח, סוכרייה על מקל וביסלי פלאפל, אחר כל חזרתי הביתה והכנתי עוגת וניל עם בסקוויטים בארבעה צבעים שונים!

 

אני אסביר שכמו שהסיפור שסיפרתי בהתחלה נשכח כשהגיע לאחרון גם סיפורי השואה לאט לאט נשכחים והתפקיד שלנו הוא לשמר את הסיפורים האלו ואלינו לדעת אותם כך שגם אחרי מאה שנים עדיין יזכרו אותם

 

שיחת סיכום: (10 דקות)

אילו דברים חדשים למדתם על השואה?

חשוב לזכור ולהנציח את השואה ? למה ?

אתם יודעים שיש אנשים שמכחישים את השואה ?

מה אתם חושבים על אנשים כאלה ?

מה אתם חושבים שאפשר לעשות כדי לשמר את הסיפורים של ניצולי השואה?

 

רשמ״צ:

25 דפים ו12 עטים, סדין

 

 

נוצר על ידי:

כמה היית מדרג את הפוסט?

לחץ על כוכב כדי לדרג!

דירוג ממוצע 0 / 5. כמות דירוגים: 0

עדיין אין דירוגים. היה הראשון שמדרג את פוסט זה

תגובות

פנייה לצוות האתר

דלג לתוכן